اصرار دولت بر عدم اجرای راه آهن اردبیل – مغان

آزادلو : به نظر شما مشکل و ایراد کار کجاست؟ آیا دولت نسبت به حقوق مسلم استان اردبیل بی توجه است یا مردم، مسئولین و نمایندگان استان ما نسبت به سرنوشت طرح های حیاتی استان بی تفاوت شده اند؟

اخبار منتشر شده در رسانه ها در روز های اخیر از مخالفت جدی دولت تدبیر و امید با عملیاتی شدن پروژه مهم راه آهن اردبیل – مغان حکایت دارد.

ماجرا از سفر هیئت دولت در مرداد ماه سال جاری به استان اردبیل آغاز شد، زمانی که استقبال کنندگان از رئیس جمهور در ورزشگاه تختی اردبیل علیرغم فریاد یک صدا و مکرر اصلی ترین خواسته مردم استان از دولت یازدهم در شعارهای خود، یعنی مشخص کردن تکلیف راه آهن میانه – اردبیل – مغان، حرف دل گرم کننده ای از زبان رئیس جمهور خود در این خصوص نشنیدند.

دکتر حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم اردبیل در سفر اخیر خود به این استان، نه فقط در ارتباط با ضرورت آغاز عملیات اجرایی راه آهن اردبیل – مغان سخنی به زبان نیاورد؛ بلکه بهره برداری از طرح در حال اجرای راه آهن ۱۸۰ کیلومتری میانه – اردبیل با پیشرفت نزدیک به ۵۰ درصدی(به گفته خود مسئولان) را نیز منوط به تأمین به موقع بودجه و حداقل در ۵ سال آینده ممکن دانست.

نقشه خطوط احداث شده، درحال احداث و در دست مطالعه راه آهن کشور

http://artawilnewss.persiangig.com/image/1%20rah%20ahane%20ardabil/1.jpg

http://artawilnewss.persiangig.com/image/1%20rah%20ahane%20ardabil/2.jpg

نیکزاد، وزیر سابق راه و استاندار سابق اردبیل:

راه آهن ایران از طریق اردبیل به آذربایجان و مسکو متصل می شود

نوبخت، معاون روحانی و نماینده سابق رشت:

راه آهن رشت تکمیل کننده کریدور ریلی شمال و جنوب کشور است

پروژه راه آهن اردبیل – مغان که حتی مطالعات اولیه آن طبق نقشه خطوط راه آهن کشور؛ موجود در سایت رجا(راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، انجام گرفته است و مسئولین مربوطه در دولت قبلی نیز بر توجیه فنی و اقتصادی اجرای این طرح تأکید داشتند، تا جایی که علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی در بازدید از پروژه راه آهن میانه – اردبیل در فروردین ماه سال ۹۲ اظهار کرده بود: مسیر ۱۸۰ کیلومتری راه آهن میانه – اردبیل پس از تکمیل با امتداد به شمال استان و منطقه مغان، از طریق خط ریلی کشور آذربایجان به مسکو متصل خواهد شد.

وی در همین سفر در ارتباط با پروژه راه آهن اردبیل با بیان اینکه این طرح به عنوان مهمترین طرح ریلی شمالغرب کشور با جدیت دنبال می شود، یادآور شده بود: وزارت راه و شهرسازی برای این پروژه استثنا قایل شده است و حتی اعتبار مشخصی برای آن در نظر نگرفته و به منظور تسریع در روند کار اعلام کرده ایم که هر چقدر پیمانکاران کار کنند مشکلی در پرداخت پول نخواهیم داشت.

این در حالی است که محمد باقر نوبخت، نماینده سابق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و معاون فعلی برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در دولت تدبیر و امید در سفر اخیر خود به زادگاهش رشت در فروردین ماه سال ۹۳ طی بازدیدی که از مراحل اجرای راه آهن قزوین – رشت – انزلی داشت، این پروژه را در بین پروژه های ریلی دارای اهمیت ملی و بین المللی خوانده و اعلام کرده بود: این مسیر تکمیل کننده کُریدور ریلی شمال و جنوب است و فواید بهره برداری آن نیز فقط برای کشور ما محسوب نمی‌شود.

حال شهروندان استان اردبیل با کنار هم گذاشتن مجموع دلایل مطرح شده و اتفاقات پیرامون اجرایی شدن یا نشدن راه آهن اردبیل به مغان از گذشته تا به امروز و مقایسه وضعیت فعلی این پروژه با پروژه های مشابه در سایر مناطق کشور، به این پرسش رسیده اند که چرا در دولتی که اقدام از روی برنامه ریزی علمی و توجه به نیازهای اصلی مناطق مختلف کشور سرلوحه تمامی عملکرد ها قرار گرفته است، این چنین آشکارا در ارتباط با مسلم ترین حق استان اردبیل در رابطه با ضرورت پیوستن این استان به خطوط ریلی بین المللی، اجحاف و بی توجهی می شود؟

راه آهن

چرا باید راه آهن اردبیل به مغان متصل شود؟

هرچند هم اکنون و با کمال تأسف اقدام عاجل و تاثیرگذاری از سوی نمایندگان و مسئولان استان در زمینه دفاع از حقوق استان و مخالفت با مواضع غیرمنطقی دولت یازدهم در خصوص پروژه راه آهن اردبیل به مغان را شاهد نیستیم، اما نگاه نگران مردم منطقه به تاثیرات مخرب و غیرقابل جبران تغییر مسیرهای ترانزیتی اصلی از اردبیل به سمت سایر مناطق در دهه های گذشته، این حقیقت را یادآوری می کند که دیگر فرصت مرتکب شدن به اشتباه تاریخی دیگری را نداریم و مقاومت به هر قیمتی در برابر هرگونه تصمیم یک جانبه و صرفاً از روی ملاحظات بودجه ای دولت در ارتباط با سرنوشت طرح های حیاتی استان، تنها راه نجات اردبیل از گرفتار شدن مجدد در بن بست های ارتباطی و ترانزیتی در کشور می باشد.

اگر نگاهی کوتاه به نقشه خطوط ریلی موجود، در حال احداث و مطالعه شده کشور داشته باشید، حتی بدون اینکه اطلاعات کاملی از تصمیم نهایی مسئولان کشور در خصوص چگونگی ایجاد ارتباط ریلی ایران با کشورهای حوزه قفقاز و روسیه داشته باشید، با مشاهده خطوط رسم شده در این نقشه متوجه خواهید شد؛ هرچند منطقی ترین و کوتاه ترین راه ارتباط ریلی ایران با کشور آذربایجان و روسیه همان خط مطالعه شده در مسیر اردبیل به مغان می باشد، اما خطوط ریلی دیگری نیز در استان های همسایه اردبیل همچون آذربایجان شرقی و گیلان در نقشه درج شده است که علیرغم داشتن مسافت طولی زیاد و هزینه چندین برابری اجرای ریل در این مسیر، در نتیجه فشارهای سیاسی و رایزنی های مسئولین و نمایندگان این استان ها؛ این خطوط برای ایجاد ارتباط ریلی ایران با خط بین المللی مذکور، تعریف شده و در نتیجه همین فشارها مورد توجه دولت نیز قرار گرفته است.

در نهایت همین بهانه برای دولت کافی است تا در سایه غفلت و بی توجهی نمایندگان و مسئولان استان اردبیل و با برداشته شدن اصلی ترین دلیل اجرایی شدن طرح راه آهن اردبیل – مغان، که همان ایجاد ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه در حوزه قفقاز می باشد، دولت اجرایی شدن این پروژه را صرفا در راستای نقل و انتقال محصولات کشاورزی مغان معرفی کرده و در نهایت این دلیل خود ساخته را نیز از لحاظ اقتصادی توجیه ناپذیر عنوان کرده و با جدیت با اجرای طرح راه آهن اردبیل به مغان مخالفت کند.

بنابراین در صورت بی توجهی دولت آقای روحانی به اصلی ترین خواسته مردم استان اردبیل در ارتباط با اجرایی شدن پروژه راه آهن اردبیل – مغان و با پایان یافتن خط ریلی استان در ایستگاه اردبیل، با گرفتار شدن در بن بست ارتباطی جدیدی نه تنها گشایش چندانی در امورات اقتصادی، صنعتی و ارتباطی استان اردبیل را شاهد نخواهیم بود، بلکه نسل امروز نیز به خاطر بی تفاوت ماندن در برابر این تبعیض آشکار و با پذیرفتن چنین ننگی؛ همواره مورد انتقاد نسل آینده استان قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام عاملی:

متاسفم که دولت با راه آهن اردبیل – پارس آباد مخالفت کرد

مخالفت دولت یازدهم با اجرایی شدن سرنوشت سازترین پروژه ریلی در استان اردبیل در سایه غفلت و کم توجهی مسئولین و نمایندگان استان کار را به جایی رساند که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در یکی از سخنرانی های خود لب به شکایت گشود و از این اتفاق ابراز تأسف کرد.

http://artawilnewss.persiangig.com/image/1%20rah%20ahane%20ardabil/rah%20ahan.jpg

حجت الاسلام دکتر سید حسن عاملی ماه گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان مرزی پارس آباد، ابراز کرده بود: رئیس جمهور در سفر به اردبیل اظهار کرده که محصولات کشاورزی دشت مغان آن قدر مهم نیست که اجرای خط آهن را توجیه کند در حالی که باید تاکید کرد که این خط راه آهن صرف محصولات کشاورزی نیست.

وی همچنین با اذعان به اینکه اجرای این طرح می تواند به اهالی شهرستان های پارس آباد، اصلاندوز، مشگین شهر، بیله سوار و گرمی و سه هزار و ۵۰۰ مسافر آذربایجانی که هر روز از گمرک بیله سوار وارد استان اردبیل می‌شوند، خدمات رسانی کند، بر لزوم رعایت عدالت بین استان ها و از بین بردن فاصله و رساندن تمام استان ها به نقطه تساوی تاکید کرده بود.

مخالفت دولت یازدهم با مهم ترین خواسته مردم استان یعنی عملیاتی شدن راه آهن اردبیل – مغان، -به دلیل آنچه که “توجیه نداشتن از نظر اقتصادی” عنوان شده است- در حالی مطرح می گردد که هنوز برخی اربابان رسانه های محافظه کار استان و حزب گرایان افراطی در استان با زیبا انگاری تمام از نتایج سفر رئیس جمهور به اردبیل، هرگونه انتقاد از نیازهای فراموش شده استان در این سفر را نیز در راستای مخالفت های حزبی و گروهی با دولت پنداشته و بدون توجه به سرنوشت مطالبات اساسی این استان، هرآنچه از نتایج این سفر هست را به دیده منت پذیرفته اند.

به نقل از وبلاگ اخبار اردبیل

نظر شما چیست؟

۱۶ نظر

  1. حمید گفت:

    راه آهن اردبیل بیاد،راه آهن مغان پیش کش،احمدی نژاد وقتی اومد برای ثبت مجموعه شیخ صفی تو یونسکو ،اون موقع هم تقریبا سال آخر ریاست جمهوریش بود،گفت که ان شاءالله تا پایان دولت دهم راه آهن اردبیل افتتاح خواهد شد،اینم از رییس جمهور جدید که گفت با فایناس چینی پروژه را تمام خواهیم کرد،من نمیگم که به زور هم که شده راه آهن به استان بیاد اما فکر میکنم به اینکه چرا راه آهن تبریز باید دوبانده باشه،ومسیرش از تبریز،آذر شهر ،عجب شیر،مراغه،میانه،به تبریز ،مراغه تغییر بده وما بدون راه آهن باشیم،مگه مال آذربایجان شرقی رو مفتکی میزنن

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. وطن اوغلی گفت:

    آقای ناشناس من سه دوره بااحمدی واسماعیلی تون بودم خوب همه خصوصیاتش رادارم پس برای من تعریف نکنیدشاید شماتازه براه افتادی یاوعده سرخرمن دادند بهتون

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. شهروند گفت:

    وقتی که نماینده اردبیل آقای حقیقت پور طرح راه آهن میانه اردبیل را زیان ده با بار مالی زیاد می داند طبیعی است طرح اردبیل مغان از رده خارج می شود

    Thumb up 0 Thumb down 0

  4. صرفا جهت اطلاع گفت:

    سلام
    دوستان عزیز همانقدر بدانیم راهن اردبیل پارساباد را حاج ولی اسماعیلی تبدیل به اردبیل گرمی بیله سوار و پارس اباد کرد این چیز کوچکی نیست اینها نه میتوانند چنین طرحی را به تصویب برسانند نه می توانند از چنین گوهری مراقبت کنند که منطقه را متحول می کرد یکی از پروژه های حاج ولی شیرالات قهرمان است که بزودی افتتاح می شود که چیزی بالغ بر ۲۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریا ل ماهانه بر اقتصاد شهرستان تزریق خواهدشد

    Thumb up 0 Thumb down 0

  5. اکبر گفت:

    اسماعیلی فی انفسه مرد خوبیست ولی سواد ندارد

    Thumb up 0 Thumb down 0

  6. mahdi گفت:

    چرا هرچه فکر میکنم چیزی از عملکرد آقای اسماعیلی یادم نمیاد؟
    ایشون کاری نکردن یا من یادم نمیاد؟

    Thumb up 0 Thumb down 0

  7. فاتح گفت:

    فرهاد نیست که صدای تیشه اش بیاید امیر مغان نیست که نگذارد راه آهن که با خون دل آورده بود نگذارد از بین برود

    Thumb up 0 Thumb down 0

  8. وطن اوغلی گفت:

    ول کنید بابااین ولی جونتون راخسته شدیم ازاین حرفها

    Thumb up 0 Thumb down 0

  9. meysam UNITED STATES گفت:

    در چنین پروژه های بزرگیست که تفاوت های اسماعیلی با دیگر عزیزان مشخص می شود
    تصویب که هیچ ، حتی توانایی حفظ پروژه ها را نیز ندارند

    Thumb up 0 Thumb down 0

  10. قرباني گفت:

    اگه نمایندگان استان اردبیل همدل و وحدت داشته باشند و نفوذی که حاج آقا عاملی دارند میتوانند با کمک هم مشکل خط راه آهن اردبیل و مغان را حل کنند که این خواسته حق مسلم مردم استان اردبیل بوی‍‍ژمغان هست که وظیفه دولت میباشد.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  11. شهاب گفت:

    دولت اگر اینکار را هم بکند مطمن باشد سال بعد حاج ولی ما از حلقومش میکشد بیرون و راه آهن را ادامه میدهد مطمن باشید و شک نکنید.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  12. فتوحی گفت:

    زحمات ولی اسماعیلی بود و اقتدار ایشان اجازه نمی داد این کارها لغو شود متاسفانه الان نه از اقتدار خبری است و نه از فعالیت. واقعا جای امیر کبیر مغان خالی است

    Thumb up 0 Thumb down 0

نوشته های جدید