تاثیر راه های بین شهری در گسترش شهرها

آزادلو : اهمیت راه های ارتباطی در هر منطقه یا کشور از جمله مباحثی است که نمی توان از نقش آن در فرایند توسعه صرف نظر کرد. راه های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی است، به گونه ای که برای توسعه یک منطقه ضروری و لازم است جاده مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.
با هدف اصلی توسعه مناسب شهرهای استان اردبیل خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است. برای دست یافتن به هدف فوق و یافتن پاسخی اصولی به مسائل و مشکلات ناشی از توسعه غیربرنامه‌ ای در راه های بین شهری استان نیاز به یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته در این خصوص دیده می شود.
با توجه به نبود یک متر آزادراه در سطح  استان در کنار وجود مشکلات عدیده در بزرگراه ها و راه های مواصلاتی شهرستان ها، انتظار حضور سرمایه گذاران برای مگاپروژه ها که از سوی استاندار اردبیل مطرح می شود، شبیه به یک وعده های انجام نشدنی است. یکی از مهمترین مشکلات موجود در حوزه راه استان، مسیر بیله سوار به اردبیل به عنوان یک راه ارتباطی بین المللی است.
مسیر بیله سوار به اردبیل به طول ۱۶۵ کیلیومتر که از شهر گرمی نیز می گذرد، از لحاظ ایمنی و استاندارد بودن جاده در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد. سال‌ها از آخرین اصلاح و ترمیم اساسی این جاده می‌گذرد و لازم است که اعتبارات ویژه ای به منظور اصلاح و بازسازی این مسیر اختصاص یابد.
یکی دیگر از بخش هایی که نیازمند توجه اساسی و زیربنایی است، راه های روستایی است. راه روستایی با توجه به جمعیت بسیار بالای روستانشین ها در استان اردبیل، نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می‌کند؛ به‌ طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌شود. به جرأت می توان گفت یکی از عمده دلایل آمار بالای مهاجرت از روستاهای استان اردبیل نبود راه های ارتباطی مناسب و درخور اهالی بوده است.
وجود راه ارتباطی مناسب برای روستائیان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش و همچنین توسعه گردشگری از ضرورت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر تهیه مایحتاج زندگی از شهرها از طریق این شریان های حیاتی انجام می گیرد که اهمیت رسیدگی به آن را دوچندان می کند.
باید اعتراف کرد راه ارتباطی بیش از ۵۰ درصد روستاها فارغ از اینکه از شاخص های لازم برای جذب گردشگر برخوردار نیست، از استانداردهای بسیار پائین نیز بی نصیب است. با این شرایط علی رغم وجود طبیعت بکر بسیاری از روستاها با وجود ظرفیت ویژه آب و خاک، سرمایه گذاران از حضور در این مناطق خودداری می کنند.
راه ارتباطی یکی از ضروریاتی است که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند و در صورت کاستی در این حوزه توسعه منطقه با مخاطره مواجه خواهد شد. در سال های اخیر نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای رفع محرومیت از دورترین نقاط کشور انجام داده و خوشبختانه در این زمینه نیز موفق عمل کرده است. اما استان نوپای اردبیل همچنان در برخی حوزه ها همچون راه های مواصلاتی آنطور که باید و شاید پیشرفت نداشته است.
بیشتر مردم و کارشناسان علت مهاجرت بی رویه از روستاها در سال های اخیر را کمبود آب شرب و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده اند. امکاناتی که در صورت رفع آن می توان زمینه افزایش جمعیت روستائی و به  تبع آن افزایش تولید محصولات ارگانیک و فراهم کرن زمینه اشتغال جوانان روستایی برنامه ریزی کرد.

* علی قاسمیان (نویسنده، روزنامه نگار و مشاور مطبوعاتی فرماندار مغان)

نظر شما چیست؟

۲ نظر

  1. با عرض سلام و ادب خدمت مدیر محترم وبسایت ازادلو
    و ممنون از آقای علی قاسمیان که به نکته خیلی مهم اشاره نمودند.
    راه وسیله ای ارتباطی بین ملت ها و اهالی منطقه است. راه یکی از مهمترین وسیله ای است که در پیشرفت و یا پسرفت منطقه و یا شهر و حتی روستا می باشد.

    روستای محروم زرگر دیکداش از همه این امکانات محروم می باشد. این روستا حتی از داشتن یک تابلو راهنما و جهت نما محروم است.

    اهالی روستای زرگر دیکداش از فرماندار محترم شهرستان گرمی و بخشدار انگوت خواستار رسیدگی به این روستا است.

    این روستا می تواند مانند سایر روستاهای اطراف از نعمت گاز و جاده آسفالت و آشامیدنی و آب های زیرزمینی بهره مند شود.

    لذا از فرماندار محترم و بخشدار عزیز می خواهیم از حداقل امکانات این روستا را بهره مند سازند.

    در اینجا گله خود را از بخشدار انگوت داشته باشیم که در سایت های مختلف از ایشان خواسته شده رسیدگی شود و هیچ جوابی داده نشده است و حتی نظرات ارسالی به وبسایت بخشداری انگوت را نیز تایید نکرده اند. که مبادا نظرات اهالی این روستا را مردم مشاهده کنند.

    ما همچنان منتظر رسیدگی به جاده خاکی و آسفالت نمودن این جاده هستیم که کمتر از ۳ کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. اکبر غریبی گفت:

    رونوشت درخواست ابنجانب از جناب اقای مهندس فیروزی بخشدار محترم انگوت جهت درج درآن پایگاه خبری ارسال می گردد.سلام علیکم اینجانب در یکی از شبهای تابستان قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی با خانواده به زادگاه مان روستای زرگر برزند با راهنمای پدر وبرادرم که در روستا ساکن بودند کردیم مشگلات انتن دهی روستا بکنار یه علت عدم وجود یک تابلوی راهنما سر از یک روستای در آوردیم که یک خانواده در آن زندگی می کرد با راهنمایی ایشان مسیر رفته را بر گشته تا توانستیم راه را در دل شب پیدا نماییم بندراه خاکی روستا را کیلو متر زدم شش کیلو متر بود که سه کیلومتر آن با روستای طاووس درسی مشترک می باشد و یک برآورد سر انگشتی کردم این روستا چهل و هشت سهم (هامپا) زمین زراعی دارد که عمده محصول آن گندم و جو می باشد که یکی از سهام داران پدر اینجانب حاج آزاد غریبی می باشد سالانه نزدیک به پانزده تن برداشت جو وگندم دارد بنابرین از این روستا حدودا بیش از پانصد تن محصول تحویل کشور می شود آن هم کاملا بصورت دیم آیا از بودجه کشوری و استانی از اول انقلاب تا به امروز این روستا و روستای طاووس درسی سهمی ندارند بماند که با لایروبی و راه اندازی قنات قدیمی روستا در منطقه سرباز بلاغی بیشتر زمین های روستا زیر کشت آبی رفته علاو ه بر اینکه میزان برداشت را بالا می برد از یک سال عدم کشت زمین یرای کشت بعدی جلو گیری می شود و اما دریغ از شش کیلومتر راه اسفالت ویک نابلوی مشترک بین دو روستا با بیش هزار تن محصول تولیدی گندم این قوت لا یموت وجو وسایر محصولات علوفه ای……..جناب مهندس فیروزی ما همچنان منتظر می مانیم

    Thumb up 0 Thumb down 0

نوشته های جدید