مسیر توسعه حمل و نقل شهری اردبیل هموار نیست

http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20150801115832037.jpg

آزادلو : برای داشتن هوای پاک و شهری توسعه یافته همواره استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی و در مقابل تقویت و نوسازی خدمات حمل و نقل عمومی مورد تاکید بوده است. تاکسی ها و اتوبوس های درون و برون شهری به عنوان یکی از اصلی ترین ناوگان مورد استفاده شهرها، از اهمیت خاصی برای مردم و مسئولان برخوردارند.
برنامه ‌ریزی حمل و نقل شهری ازآغاز فعالیت برنامه ‌ریزی شهری در ایران تاکنون عمدتا درچارچوب برنامه‌ های توسعه‌شهری مورد توجه بوده است. با این وجود، سیستم حمل و نقل درون شهری کشور به ویژه در شهرهای جدیدالتاسیس با مشکلات و نارسایی های مختلفی مواجه است.
اردبیل و پارس آباد به عنوان دو شهر پرجمعیت استان مشکلات عدیده ای در این زمینه دارند و تاکنون برای هدف مندی آن راهکاری اساسی تدوین نشده است. از سوی دیگر سایر شهرهای کوچک نیز در سیستم حمل و نقل شهری به رغم تلاش مجموعه شهرداری با کاستی های چشمگیری مواجه است.

ضرورت اختصاص خط ویژه اتوبوس
باید گفت مراجع تصمیم گیری سیستم حمل و نقل درون شهری کشور، درجهت چاره ‌اندیشی مشکلات ومعضلات مبتلا به این سیستم و کاهش ابعاد آنها برنامه های مختلفی پیاده کرده اند که هیچ کدام اثربخش نبوده است. کارشناس برنامه ریزی شهری معتقد است برنامه های ریخته شده در این حوزه، کمتر مبتنی بر یک تحقیق جامع، هدفمند و نظام یافته هستند.
«مهدی علوی» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: شهرهای استان اردبیل به تبع شرایط کشوری همه روزه با مشکلات حمل و نقل چون تاخیر در رسیدن به مقصد، پایین بودن ضریب ایمنی، آلودگی های زیست محیطی، ناراحتی های ناشی از سفر، بالابودن هزینه انجام سفر و پیامدهای منفی این نارسائی ها روبه‌رو هستند.
وی به نقش مهم و سه جانبه شهروندان، مسؤولان و رانندگان در حفظ کیفیت و کمیت اشاره کر و گفت: اگر شهروندان قادر باشند بدون مشکل و دغدغه از سیستم های حمل و نقل عمومی درونشهری استفاده کنند، به قطع یقین آمار تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کاهش یافته و در نتیجه از بار ترافیکی معابر نیز کاسته خواهد شد.
این کارشناس اردبیلی تصریح کرد: اختصاص خط ویژه برای خودروهای عمومی و ناوگان اتوبوس شهری در نقاط پرتردد شهر اردبیل که در بسیاری از شهرهای بزرگ عملیاتی شده است، می تواند قسمت عمده بار ترافیکی شهر را کاهش دهد.
وی همچنین در رابطه با قطار شهری اردبیل اظهار کرد: پروژه عظیم مترو در شهرهایی همچون اردبیل با توجه به ابعاد پروه قابل اجرا نیست، اما می توان روی قطار شهری یا مونوریل برنامه ریزی داشت که در شهر اردبیل می تواند کاربرد اساسی داشته باشد.

تلاش شهردار سابق برای تهیه طرح جامع حمل و نقل
چندی پیش «صدیف بدر» شهردار سابق اردبیل در همایش تاکسیرانان رفع دغدغه های ترافیکی شهر اردبیل و ارائه خدمات مطلوب تر در عرصه حمل و نقل به شهروندان را ضروری دانست و افزود: با در نظر گرفتن فعالیت دو نوع سیستم حمل و نقل درونشهری اتوبوسرانی و تاکسیرانی در شهر اردبیل، برای کسب نتایج مطلوب باید به کمیت و هم کیفیت این دو سیستم توجه شود
بدری اقدامات شورای شهر و شهرداری اردبیل از سال های گذشته تا کنون در جهت مرتفع کردن ریشه ای این مشکلات را خاطرنشان کرد و گفت: برای اولین بار طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل توسط مشاور ذیصلاح تهیه شده، در شورای ترافیک استان تصویب شده و هم اکنون در مراحل نهایی کارشناسی در وزارت کشور قرار دارد.
وی اذعان کرد: افق بیست سال آینده حمل و نقل درونشهری شهر اردبیل و حومه در “طرح جامع حمل و نقل و ترافیک” مطالعه و تدوین شده و حتی راهکارهایی جهت اصلاح مسیرها و خطوط تاکسی ها و اتوبوس ها و تعداد آن ها نیز در این طرح پیش بینی شده است.
شهردار اردبیل تهیه “طرح تفصیلی حمل و نقل درونشهری اردبیل” را لازمه عملیاتی شدن طرح جامع حمل و نقل عنوان کرد و گفت: پیش بینی می کنیم با عنایت اعضای محترم شورای شهر، طرح تفصیلی حمل و نقل نیز تا سال آینده به مشاور ذیصلاح واگذار شود تا بر اساس این طرح کار مسیربندی خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی مطالعه و نهایی شود تا اجرای مرحله به مرحله طرح مذکور، زمینه رفع دغدغه های ترافیکی شهروندان را فراهم نماید.

قطار شهری؛ پروژه ای که وعده باقی ماند
کارشناسان معتقدند با توجه به توسعه همه جانبه شهر اردبیل، مترو به عنوان زیرساخت اساسی حمل و نقل شهری در دنیای امروزی باید در برنامه بلند مدت دولت قرار گیرد. واقعیت این است که اجرای این طرح در اردبیل تاکنون در میان وعده های مسئولان باقی مانده است، به گونه ای که تاکنون بیشتر مسئولان بر اهمیت این موضوع تأکید داشته اند اما برای دستیابی به آن اقدامی نشده است.
اواخر سال گذشته بود که فرماندار اردبیل در نشستی با فعالان حمل و نقل درون شهری گفت: ایجاد و راه‌اندازی قطار شهری در تسهیل ترددهای روزانه در مسیر برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های آینده شهر اردبیل باید مورد توجه و دقت نظر باشد.
«جواد زنجانی» استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری از جمله ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی و قطار شهری را از برنامه‌های پیش رو دانست و اظهار کرد: ما باید از شیوه‌ها و روش‌های جدید، به‌روز و مناسب در غلبه بر مشکلات ترافیکی استفاده کنیم چراکه با برنامه‌ریزی‌های مقطعی و زودگذر نمی‌توان در این حوزه موفقیت‌هایی را به دست آورد.
زنجانی با یادآوری اینکه بیش از ۸ هزار راننده تاکسی در سطح شهر اردبیل فعالیت می کند، گفت: علاوه بر تصمیمات اتخاذ شده در جهت بهبود سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری همچون تاکسیرانی و اتوبوسرانی با تصمیم و برنامه‌ریزی شورای ترافیک، شورای شهر و شهرداری برای دراز مدت طرحی در جهت ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی و قطار شهری در اردبیل مطالعه و بررسی شده است.
«حجت‌الاسلام محمد رضا سرداری» عضو شورای شهر اردبیل نیز در جلسه مشترک با سرمایه گذاران خارجی از اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان برای احداث مترو در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: در مطالعات اجمالی و ارزیابی‌هایی که از ضرورت اجرای مترو در اردبیل شد به این نتیجه رسیدیم که احداث مترو در اردبیل با توجه به هزینه سنگین امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم به جای آن خط مونوریل را راه‌اندازی کنیم که می‌تواند در کوتاه مدت و حتی میان مدت بخش عظیمی از معضلات ترافیکی اردبیل را برطرف کند.

* علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید