رسانه و نقش آن در ترویج اخلاق اسلامی

http://www.bultannews.com/files/fa/news/1395/2/4/508027_543.jpeg

آزادلو : رسانه‌ها در هر نظام سیاسی مهم ‌ترین ابزار اشاعه فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای حاکم و پذیرفته است که موجبات ثبات سیاسی در جامعه را فراهم می‌ سازد. تردیدی وجود ندارد که رسانه های ارتباط جمعی، در کنار عواملی همچون نهاد خانواده، آموزش و پرورش، دین، گروه دوستان و همسالان، محیط های شغلی، جناح های سیاسی و کل جامعه نقش ویژه ای در انتقال فرهنگ ، اجتماعی کردن و تعلیم و تربیت اجتماعی و انسانی ایفا می کنند.
در دنیایی که رسانه ها در تعیین ذهنیت افراد حرف اول را می زنند، نباید حوزه رسانه ای کشور اسلامی ایران مورد غفلت واقع شود. بزرگان دینی و بنیان گذاران انقلاب اسلامی ایران باید از این ظرفیت عظیم برای افزایش ارتباط با نسل های جدید نهایت استفاده را برده و نسبت به روشن سازی افکار عمومی اقدام کنند.
اردبیل و به خصوص شهرهای شمالی این استان به واسطه قرارگیری در نوار مرزی بین کشور آذربایجان و ایران، در معرض تاثیرات فرهنگی غربی زیادی هستند. این موضوع می طلبد رسانه های ارتباط جمعی این مناطق بیش از سایر نقاط برای شفاف سازی معضلات ورود فرهنگ غربی به جامعه تلاش داشته باشند.

اهمیت والای رسانه ها در گسترش اخلاق اسلامی
یکی از فعالان رسانه ای شهرستان گرمی مغان گفت: نقش رسانه‌ های ارتباط جمعی در تعمیق و گسترش اخلاق اسلامی و ارزش‌ های اخلاقی در جامعه و زندگی شهروندان بسیار حائز اهمیت است.
شهابی در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: صاحبان قلم و رسانه در باب تعمیم فرهنگ صحیح زندگی اسلامی، ایرانی و ترویج فضائل اخلاقی و فرهنگ ایثار و شهادت بسیار موثر هستند و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
وی بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی رسانه و فرهنگ در همه شهرستان ها تأکید کرد و افزود: مسئولان دستگاه های فرهنگی رسانه های فعال هر منطقه ای را شناسایی و با دعوت و حمایت از آن ها، از ظرفیت رسانه ای برای ترویج فرهنگ صحیح اسلامی استفاده کنند.
این فعال مطبوعاتی اضافه کرد: بی شک خبرنگاران نیز برای افزایش ارتباط با دستگاه های فرهنگی مشتاق هستند و این خلاء به وجود آمده در این حوزه باعث شده است کمتر به مسائل فرهنگی و روش صحیح زندگی در رسانه ها پرداخته شود.
شهابی با بیان اینکه گاها یک پیام آموزنده از رسانه هایی که مشکلات مردم را منعکس می کند راحت تر بر ذهن افراد می نشیند، افزود: انتقال پیام های ارتباطی  حسی و یا اندیشه ای در یک زمان به شمار بسیاری از افراد خصوصاً در فواصل زیاد برخوردارند.

نقش مهم رسانه ها در حفظ ارزش های اخلاقی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی نیز در این زمینه به همشهری گفت: حفظ ارزش های اخلاقی و اسلامی در خانواده های ایرانی موضوع مهمی است که باید توسط رسانه ها بیش از پیش به آن پرداخته شود.
«حجت الاسلام بهاری» افزود: خبرنگاران نیز باید همچون مبلغان و روحانیون از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای حفظ ارزش‌های اخلاقی و اسلامی تلاش کنند و برای تحقق این موضوع باید ارتباط بین رسانه و سازمان تبلیغات اسلامی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه باید ارزش ‌های سبک زندگی اسلامی بین خانواده‌ ها به ویژه نسل جوان ترویج داده شود، افزود: اصحاب رسانه، تبلیغات اسلامی را اتاق خود فکر بدانند و با همکاری و مشورت یکدیگر نسبت به برگزاری همایشات بزرگ می‌توان اقدام کرد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی به هجمه بی اندازه فرهنگ غربی اشاره کرد و گفت: متاسفانه الان اگر در یک خانه تمام اعضا هم در کنار هم حضور داشته باشند، هر یک به موبایل و شبکه‌ های اجتماعی مشغول است و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند .
وی اضافه کرد: با وضعیت به وجود آمده و توطئه‌های شوم دشمنان دین و نظام اسلامی علیه ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی ایران، نقش و وظیفه خبرنگاران و احصاب قلم و رسانه داخل کشور نیز سنگین تر شده است و باید حساسیت های فرهنگی را با نشان دادن مسیر درست کنترل کنند.

لزوم افزایش ارتباط بین رسانه و بنیاد شهید
رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران گرمی مغان گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهاد و راه شهدا و سبک زندگی شهدا، لازم است ارتباط بین رسانه ها و این اداره افزایش یابد.
«یاسر شاهی» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران آماده همکاری همه جانبه با رسانه ها بوده و می تواند تمامی اطلاعات و سبک زندگی و خاطرات شهدا و وصیت نامه آن ها را در اختیار رسانه ها برای انتشار عمومی قرار دهد.
وی به نقش رفیع رسانه ها در هدایت افکار عمومی اشاره کرد و افزود: رسانه های جمعی نقش برجسته ای در شکل گیری گرایش های فرهنگی ،جهان بینی ، اعتقادات و ارزشها برعهده دارند و نه تنها بازتاب جریان های فرهنگی هستند، بلکه قادرند مسیر این جریان ها را نیز تعیین نمایند.
این مقام مسئول بیان کرد: پرداختن به حوادث تاریخی، بویژه تاریخ اسلام و ارائه الگوهای دینی و اخلاقی، البته با شکل جذاب و بهره ‌گیری از ساز و کارهای رسانه ‌ای، پرداختن به موضوعات روز جامعه اسلامی، بهترین شیوه برای جذب مخاطب،‌نهادینه‌ سازی اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و معارف دینی در رسانه است.
شاهی در پایان گفت: برای عمق‌ بخشی به برنامه‌ها و جذب حداکثری مخاطب و نیز نهادینه‌ سازی اخلاق و محتوای دینی و فرهنگی برنامه‌های تولیدی در رسانه، توجه به لایه‌های و ابعاد شخصیتی مخاطبان در برنامه‌سازی امری ضروری است.

  • علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید