نگهداری راه های مواصلاتی وظیفه ای سنگین بر دوش راهداری

Image result for ‫حفاظت از راه ها‬‎

آزادلو : حفاظت از راه های ارتباطی یکی از مقوله های مهمی است که عموما در شهرهای توسعه یافته جهان و کشور به آن توجه اساسی می شود. در استان اردبیل نیز تا چند سال پیش اهمیت این مقوله مهم از نگاه ها به دور مانده بود، اما با بحث تفکیک ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای، بیش از پیش نگهداری جاده ها در دستور کار قرار گرفته است.
اواسط سال گذشته بود که با تصمیم هیأت دولت، در راستای ایجاد انسجام تشکیلاتی و مدیریت یکپارچه در نگهداری شبکه راه‌ های کشور دستگاه های احداث راه ها و نگهداری و حفاظت از این مسیر ها از یکدیگر تفکیک شد. بی شک در صورت نگهداری صحیح از جاده های مواصلاتی فرعی و اصلی، در کاهش هزینه های ترمیم و احداث مجدد بسیار موثر خواهد بود.
در سطح استان اردبیل نیز وجود ۶۳۷۱ کیلومتر طول شبکه راهی اهمیت حفاظت از راه های مواصلاتی بسیار مهم و اساسی است. از این مقدار، ۱۳۱ کیلومتر بزرگراه و ۱۴۱۸ کیلومتر راه اصلی و فرعی و و طول راه ‌های روستایی آسفالته در سطح استان بالغ بر ۲۵۹۳  کیلومتر است که به نسبت وسعت استان بالا بوده و نیازمند مراقبت و نگهداری است.

غفلت و کوتاهی به راه های فرعی و روستایی
یکی از اهالی اردبیل در این زمینه به همشهری گفت: در طول سالیان گذشته در بحث خط کشی، نصب و حفاظت از تابلوها و لکه گیری و اقدام به موقع برای بازگشایی راه های روستایی و فرعی کمتر توجه شده است.
کریم پور افزود: عملکرد دستگاه متولی در بازگشایی در فصل زمستان و نگهداری از راه های اصلی قابل تقدیر است، اما به دلایل مختلف این بخش از اقدامات در راه های فرعی و روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بیشتر راه های روستایی آسفالته به حال خود رها شده اند، تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد به علت اینکه ماه ها به یک راه روستایی توجهی نشده است، علف های هرز آسفالت را از بین برده اند و این نشان دهنده دستگاه نگهدارنده راه ها است.
این شهروند اردبیلی اضافه کرد: البته نباید خدمات عزیزان فعال در راه ها به صورت شبانه روزی به خصوص در فصول سرد سال که از نیمه های شب برای بازگشایی راه ها تلاش می کنند، نادیده گرفت و باید قدران این زحمات بود.
وی همچنین با تقدیر از خدمات صورت گرفته در سال های اخیر، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم که به خصوص در خط کشی راه های فرعی و روستایی که در زمستان برای رانندگی بسیار مهم است، بیشتر دیده می شود.

برای بازگشایی راه ها با اولویت اقدام می شود
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای اردبیل گفت: راهداران حسب اولویت ابتدا نسبت به بازگشایی راه های اصلی و سپس راه های مواصلاتی فرعی اقدام می کنند و به همین علت راه های فرعی با تاخیر بازگشایی می شود.
«علی دشتی» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: با توجه به تجهیزات و امکانات موجود بازگشایی کل مسیرها به صورت همزمان در هیچ شهرستانی ممکن نیست و به همین دلیل با توجه به تردد بالا در راه های اصلی، اولویت با بزرگراه ها و راه های بین شهرستان ها است.
وی به تفکیک ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و افزود: با تفکیک این دستگاه‌ ها از سال گذشته، ساخت راه بر عهده راه و شهرسازی است و سپس برای حفاظت و نگهداری در اختیار راهداری قرار داده می ‌شود.
رئیس راهداری اردبیل اضافه کرد: لکه ‌گیری، روکش آسفالت راه ‌های اصلی، خط ‌کشی، نصبت تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تعریض جاده و در کل همه اقداماتی که برای نگهداری راه انجام می ‌شود، تحت نظر ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای قرار گرفته است.
وی همچنین اولویت‌های اساسی راهداری شهرستان اردبیل را ایمن‌سازی جاده‌های شهرستان برشمرد و گفت: در این زمینه با تلاش نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای جاده‌ های مواصلاتی، مه‌ گیر، فرعی، کوهستانی و اصلی شهرستان اردبیل ایمن ‌سازی شده است.

بازگشایی همه راه ها در ساعات اولیه غیرممکن است
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای مغان گفت: همه ساله در فصول تابستان تعداد نیروهای راهداری به دو برابر افزایش می یابد، با این وجود به دلیل وسعت بالای منطقه، بازگشایی همه راه ها در ساعات اولیه غیر ممکن است.
« صدیف فرمان» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: این دستگاه حسب وظیفه ذاتی خود چهار پروژه شاخص را در طول سالجاری در سطح شهرستان گرمی مغان در دست اجرا دارد که سه مورد از آن ها از منابع اعتبار ملی است.
وی به این پروژه های شاخص اشاره کرد و افزود: چهار پروژه شاخص لکه گیری و روکش آسفالت جاده قدیم، روشنایی شرفه، ترمیم و بهسازی راه گرمی اردبیل و راه گرمی بیله سوار در حوزه راهداری شهرستان گرمی در حال اجرا است.
این مقام مسئول بیان کرد: راهداری مغان با ۳۰ دستگاه سنگین، نیمه‌سنگین و سبک و ۲۵ نیروی رسمی، ۱۵ نیروی شرکتی و ۱۰ نیروی قراردادی زمستانی نسبت به بازگشایی راه‌ های مواصلاتی اقدام می ‌کند.
وی با بیان اینکه اقدامات زیاد دیگری حسب وظیفه ذاتی این دستگاه انجام شده است، افزود: نگهداری تابلوها، خط‌کشی جاده‌ها، لکه ‌گیری راه‌های فرعی و اصلی و حفاظت دائمی از حریم راه‌ها از جمله این اقدامات است.

  • علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید