بندر خشک اصلاندوز، از رویا تا واقعیت

Image result for ‫بندر خشک اصلاندوز‬‎

آزادلو : بندر خشک اصلاندوز یکی از پروژه های مهم استان اردبیل است که قطعا اگر زیرساخت های لازم آن ایجاد شود، زمینه ساز تحول بزرگ در شمال استان اردبیل خواهد شد. موقعیت استراتژیک دشت مغان از باب تولید محصولات کشاورزی و صنایع وابسته با وجود آب و خاک حاصلخیز، ایجاد بندر خشک را بیش از پیش تقویت می کند.
بهمن ماه سال گذشته بود که «مجید خدابخش» استاندار وقت اردبیل از تصویب احداث بندر خشک اصلاندوز در کارگروه مرزی وزارت کشور خبر داد و گفت: پروتکل ایجاد بندر خشک اصلاندوز برای تصویب به هیئت دولت ارسال شد و با ایجاد این بندر خشک شبکه ریلی به طول ۶ کیلومتر اتحاد جماهیر شوروی را به بندر خشک اصلاندوز متصل خواهد کرد.
با تلاش بی وقفه مسئولان و نمایندگان استان بندر خشک اصلاندوز همزمان با بندر خشک قلی بیگلو آذربایجان شرقی به تصویب دولت رسید. اما با گذشت بیش از ۵ ماه از این تصویب، کوچکترین اقدامی برای تأمین زیرساخت های بندر خشک اصلاندوز انجام نشد و عملا بحث آن در حد تصویب باقی مانده است.

خطی ریلی ایران به باکو از اصلاندور
بیشتر کارشناسان معتقدند بهترین مسیر ریلی که می تواند برای ایران و کشور باکو مقرون به صرفه باشد، عبور از دشت مغان و اتصال به مرکز کشور آذربایجان است. با این حال بحث احداث شبکه ریلی از مسیر آستار باعث شده این استان در انزوا قرار گرفته و زمینه گله مندی اهالی ایجاد شود.
یکی از اهالی دشت مغان گفت: سوال اساسی اهالی شمال استان این است چرا با وجود تصویب بندر خشک اصلاندوز، هنوز هیچ اقدامی برای ایجاد زیرساخت در دشت مغان انجام نمی شود؟
جعفرلو در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: قطعا اگر نمایندگان استان یکصدا بر روی این موضوع پافشاری کنند، باعث می شود دستگاه های مربوطه کشوری نسبت به تأمین اعتبار و آغاز احداث پروژه اقدام کند.
وی با بیان اینکه مسئولان کشوری در شبکه ریلی اسیتان اردبیل را فریب دادند، افزود: هر مسئول کشوری به استان اردبیل می آِد از تکمیل راه آهن خبر می دهد، حال آنکه مسیر اتصال دو کشور از آستارا برنامه ریزی شده که عایدی اقتصادی نیز نخواهد داشت.
این در حالی است که «مجید خدابخش» استاندار سابق اردبیل اواخر شهریور ماه اعلام کرد که منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ارس اعلام آمادگی کرده است هزینه های احداث خط ریلی برای اتصال اصلاندوز به خط راه آهن ارس را تامین نماید.
موضوعی که بازهم نگرانی اهالی استان اردبیل را بیشتر کرد تا این بار بجای بهره مندی شرق استان اردبیل، غرب این استان که آذربایجان شرقی است، از ظرفیت های استان اردبیل بهره مند شوند.

منافع بندر خشک برای دو کشور
سرپرست استانداری اردبیل گفت: بندر خشک اصلاندوز برای هردو کشور ایران و آذربایجان به لحاظ اقتصادی منافع فراوانی داشته وباید در سریعترین زمان اجرائی شود.
«اقبال عباسی» اظهار کرد: ما در جلسات بررسی مطالعات امکان پذیری احداث پایانه لجستیکی اصلاندوزبه تقویت نقش اقتصادی طرح و توجیه اقتصادی آن برای دو کشور توجه بیشتری داشتیم تا ایران و جمهوری آذربایجان در قبال درآمد های حاصله از این پایانه، برای تامین هزینه اجرای طرح تمایل بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه صرفه جوئی قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینه های حمل و نقل کالا متوجه کشور همسایه خواهد شد، افزود: با ایجاد این درگاه و اتصال به راه آهن جمهوری آذربایجان ، طول مسیر ترانزیت بار از باکو به نخجوان که روزانه حدود ۷۰ کامیون از کشورمان عبور می کند ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.
این مقام مسئول بیان کرد: ظرفیت ترانزیتی کشورمان فرصتی برای انتقال محموله های جمهوری آذربایجان از محل بندر خشک اصلاندوز تا بندر جلفا خواهد بود که این موضوع باعث رونق گرفتن مسیر ترانزیت که قسمت اعظم آن در استان اردبیل قرار دارد.
وی به صادرات محصولات کشور از بندر خشک به کشورهای اوراسیا اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی های انجام شده، صادرات به روسیه و کشورهای آسیای میانه ساماندهی شده و به بندر خشک اصلاندوز هدایت می شوند.

تلاش نمایندگان برای عملیاتی شده بندر خشک
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد بندر خشک در مغان با توجه به موقعیت مرزی استان اردبیل روابط اقتصادی شمال کشور را توسعه می‌ بخش و نمایندگان نیز برای نتیجه بخشی این پروژه تلاش می کنند.
«صدیف بدری» با بیان اینکه مسئولان و نمایندگان استانی برای اتمام این پروژه جدیت دارند، افزود: راه ‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز مورد پیگیری نمایندگان بوده و با توجه به اقلیم استان اردبیل می ‌تواند منجر به توسعه تجارت خارجی استان و حتی استان‌های پیرامون شود.
وی اضافه کرد: برای توسعه تجارت خارجی اردبیل نیازمند راه ریلی و همچنین بندر خشک است و بهبود زیرساخت‌ها تأثیر مستقیم در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دولت‌ های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی به ضرورت تقویت آزادراه‌ها و زیرساخت‌های راه تأکید کرد و افزود: در واقع برای اینکه بندر خشک بتواند به اهداف خود دست یابد لازم است سایر زیرساخت ‌های مرتبط با آن تکمیل شود.
مبرهن است تلاش همه جانبه نمایندگان استان جهت اجرایی شدن این پروژه می تواند بسیار مفید باشد و انتظار اهالی مرزنشین استان اردبیل، راه اندازی سریع این مجموعه با ایجاد زیرساخت های لازم است.

  • علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید