خط قرمزی به نام برخورد صحیح با بیماران

آزادلو : شهریور ماه سالجاری بود که دکتر امین عزیزی از سمت مسئول درمانگاه های تخصصی پارس آباد به اصرار مسئولان استانی، ریاست بیمارستان گرمی را بر عهده گرفت. حرکت های قابل قبول وی برای اصلاح وضعیت کلی بیمارستان ولایت شهر گرمی که پیش ازاین درگیر مشکلات زیاد بود، از جمله اقداماتی است که از زمان حضور وی در بیمارستان شاهد هستیم.
یکی از اقدامات حسنه امین عزیزی که زبانزد عام و خاص بوده و میان مسئولان نیز ترویج یافته است، جمع آوری زباله ها با وجود مسئولیت ریاست این مجموعه بدون در نظر گرفتن مقام و پست است که در این عصر کمتر شاهد این حرکات خداپسندانه هستیم. رسانه آزادلو پای گفت و گوی رئیس بیمارستان ولایت شهر گرمی نشسته است:

چطور شد مسئولیت ریاست بیمارستان ولایت گرمی را بر عهده گرفتید؟
مسئولان درمان استان بارها از من خواستند برای اصلاح وضعیت بیمارستان ولایت گرمی مسئولیت آن را بر عهده بگیرم. علت اصلی حضور من در این مسئولیت با وجود کاهش درآمد، استخاره مادرم و علاقه مندی به مردم محروم گرمی است که واقعا انسان های بی نظیری هستند. با وجود مشکلات خانوادگی که و سختی رفت و آمد، این مسئولیت را بر عهده گرفتم و بیشتر روزهای هفته ساکن شهر گرمی بوده و خود را اهل گرمی می دانم.

نظر کلی شما در مورد وضعیت بیمارستان ولایت گرمی چیست؟
این بیمارستان از زوایای مختلف برای مردم منطقه حائز اهمیت است، اما با غفلت و کوتاهی چندین ساله به حال خود رها شده و مدیریت مناسبی بر بدنه این مجموعه آموزشی و درمانی را شاهد نیستیم. در این مدت کم با برخی اقدامات انجام یافته گام های مثبتی در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و ایجاد علاقه مندی شغلی میان کارکنان برای انجام صحیح وظایفشان انجام دادیم.

مشکلات اساسی این بیمارستان از نظر شما چیست؟
مهمترین مشکلی که در طول سالیان گذشته نسبت به آن بی توجهی شده بود، اعزام مکرر بیماران به مرکز استان اردبیل بود. در ۵ ماهه نخست سالجاری به طور میانگین بالای ۱۰۰ مورد هر ماه به استان اعزام بیمار داشتیم در حالی که در شهریور ماه به ۵۴ مورد و در مهرماه ۳۷ مورد کاهش یافته است. ما در تلاش هستیم با هر روش ممکن بیمار را در این بیمارستان مداوا کرده و زمینه رضایت مندی بیمار را فراهم کنیم چرا که سفر به مرکز استان رنج و هزینه زیاد برای بیماران و خانواده هایشان تحمیل می کند.

برخورد کادر درمان با مراجعان یکی از موضوعاتی است که بارها مورد انتقاد اهالی بوده است. در این زمینه توضیح دهید؟
بله باید قبول کرد این موضوع گاها دیده می شود اما باید این موضوع را از دو حیث بررسی کرد. ابتدا اینکه برخورد صحیح با بیماران و اجرای طرح تکریم ارباب رجوع یک وظیفه ذاتی برای همه کارمندان دولت و به ویژه در بخش بهداشت و درمان است. از روز اول حضور در این بیمارستان نیز در جمع همکاران صراحتا اعلام کردم برخورد صحیح با مردم خط قرمز من بوده و در صورت رعایت نشدن به شدت برخورد خواهد شد.  بررسی این موضوع از جهت دیگر بار کاری بالای کادر درمانی است که بر روی رفتار آن ها نیز از نظر روانشناسی تأثیر می گذارد و انتظار ما از مردم نیز صبوری و گشاده رویی در برخورد با کادر درمانی است.

در رابطه با تجهیزات پزشکی و درمانی جذب شده برای بیمارستان توضیح دهید؟
با تلاش های صورت گرفته دستگاه رادیوگرافی دیجیتال هم اکنون در بیمارستان ولایت گرمی مستقر و در حال استفاده است. دستگاه سی تی اسکن نیز برای بیمارستان خریداری شده و با ایجاد محل لازم برای استقرار آن تا پایان ماه جاری، نسبت به بهره برداری از آن نیز اقدام خواهد شد. همچنین با تلاش مسئولان شهرستان و مدیریت شبکه بهداشت و درمان تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی در اختیار بیمارستان ولایت قرار گرفته است.

 میانگین رضایت مندی در چند مدت اخیر افزایش یافته است. علت را چه می دانید؟
همانطور که گفتم بیشترین موضوعی که مد نظر قرار دارد، خوش رویی با بیماران و رفع دغدغه آن ها تا خروج از بیمارستان است. با تلاش مجموعه متخصصان که تعداد آن ها در این بیمارستان به ۱۷ نفر می رسد، اکنون ضریب اشغال تخت های بیمارستان افزایش چشمگیری داشته است که به علت کاهش اعزام و رفع مشکلات بیماران در این مرکز درمانی بدون اینکه به مرکز استان اعزام شوند، بوده و همه این ها مدیون تلاش شبانه روزی کادر درمانی است.

به نظر شما آیا رضایت مندی میان همکاران نیز افزایش یافته است؟
حرکت های خوبی برای رفاه حال کادر درمانی نیز انجام شده است که بهبود محل زندگی و افزایش کیفیت وضعیت غذایی کارکنان در کنار ایجاد تحولات اساسی در محیط بیمارستان و افزایش بهداشت عمومی از دلایل افزایش رضایت مندی میان کارکنان بوده است. رویه صحیح برای ایجاد روحیه کار با رضایت شغلی در پیش گرفته شده و نتیجه مطلوبی از این برنامه ها را اکنون شاهد هستیم.

آیا برای بهتر شدن از حالت فعلی نیز برنامه ای دارید؟
قطع و یقین تا حصول نتیجه نهایی همه توان خود را به کار می گیرم و مطمئنا این قول را می دهم تا مشکلات این بیمارستان به طور کامل مرتفع نشده باشد، این مسئولیت را رها نخواهم کرد. البته شرط رسیدن به حالت ایده آل حمایت همه جانبه مسئولان و همکاری و همراهی مردم برای ایجاد فضایی بدور از حاشیه برای این مرکز درمانی که نباید به هیچ وجه به سیاست آغشته شود، است. که همین جا از زحمات و حمایت های دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و حسین قربانی مدیر شبکه بهداشت و درمان مغان تشکر و قدردانی می کنم.

  • گفتگو از علی قاسمیان

نظر شما چیست؟

۴ نظر

  1. کارمند شبکه گفت:

    حضور دکتر عزیزی با آن روحیه بسیجی و دلسوزانه واقعا حضور موثری است که در مدت کوتاه تاثیرات خوبی داشته است خدا حفظش کند .

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. منتقد گفت:

    الحق و الانصاف باید تشکر کرد از کلیه کارکنان زحمتکش بخش درمان شهرستان که با کمترین توقع بالاترین خدماتی که از دستشان می اید را دریغ نمیکنند جا دارد نگاه مثبتی در جهت قدردانی از این زحمتکشان بی ادعا شود و همه ی اتفاقات خوب به نام پزشکان تمام نشود.اتفاقات خوبی افتاده و اتفاقات خوبتری هم در راه است ان شاالله

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. شهروندمنصف گفت:

    البته نباید هیچ وقت زحمات وتلاش های بی دریغ و بی منت کادر درمانی پیشکسوت که خودشان به منزله یک پزشک هستند،فراموش کرد وفراموش نخواهند شد. عزیزانی همچون احمدآقا(بازنشسته ) ، شکری ، صدقی ، سلیمانزاده، و سایر بزرگواران پیشکسوت. ما اهالی مدیون اخلاق شما سروران هستیم …….

    Thumb up 0 Thumb down 0

  4. همراه بیمار UNITED STATES گفت:

    واقعا مدیردلسوز ،زحمتکش وبا شخصیت منحصر بفردی می باشد که با اخلاق و رفتار و عملکرد خود هم کارمندانش و هم بیمار و ارباب رجوع را راضی نگه داشته وتحت تاثیر قرار می دهد ان شاء اله سلامت و موفق باشند

    Thumb up 0 Thumb down 0

نوشته های جدید