آسفالت، درد بی پایان اهالی شهر گرمی

Image result for ‫شهر گرمی‬‎

آزادلو : وجود شرایط و زیرساخت های لازم برای زندگی شهرنشینی یکی از ملزومیات است که آسفالت معابر سطح شهری یکی از اساسی ترین های شهرنشینی است. داشتن شهری با چهره مناسب و نبود مشکلات ترددی با زیرسازی معابر اصلی و فرعی و آسفالت ریزی آن ها یکی از خواسته های دیرینه اهالی شهر گرمی است که محقق نشده است.
شهر گرمی با توجه به توپوگرافی کوهستانی خود با مشکلاتی بسیاری در حوزه توسعه زیرساخت های عمرانی و بهسازی معابر مواجه است. این موضوع در کنار غفلت و کوتاهی متولیان در طی ۴ دهه از استقلال و انتخاب آن به مرکزیت شهرستان مغان، باعث شده اکنون وضعیت این شهر تعریف آنچنانی نداشته و زمینه گله مندی اهالی را فراهم کند.
یکی از معیارهای مهم در نزد مردم برای ارزیابی عملکرد شهرداری وضعیت خیابان‎ها، معابر و کوچه ‎های شهری است چرا که وجود معابر و خیابان‎های غیرایمن سلامت جسمی و روانی کودکان به‎ ویژه سالمندان را در معرض خطر قرار داده و موجب وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به این گروه می‌ شود. از این رو لازم است شهرداری در راستای تحقق مطالبات به‎حق مردم نسبت به آسفالت معابر و حدالامکان با شن ریزی کوچه های محلات حاشیه ای بخش عظیمی از مشکلات را مرتفع کند.

وضعیت آسفالت گرمی تعریف آنچنانی ندارد
یکی از اهالی ساکن در محله شهریار شهر گرمی در این زمینه به هشمهری گفت: عملکرد شهرداری گرمی در طول سال های گذشته در حوزه آسفالت ریزی و شن ریزی تعریف آنچنانی ندارد.
صباحی افزود: شهرداری در آسفالت ریزی معابر اصلی و خیابان ها عملکرد موفق داشته است اما در زمینه بهسازی معابر فرعی و کوچه ها به خصوص در محلات حاشیه ای شهر همچون محله شهریار اقدام اساسی نکرده است.
وی با بیان اینکه تا زمانی که کوچه ها آسفالت ریزی نشده باشند، آسفالت معابر اصلی بی فایده است، تصریح کرد: بی توجهی به کوچه ها باعث می شود همه خودروهایی که از معابر فرعی به اصلی می آیند، هماه خود تلنبار گل و لای را وارد خیابان اصلی کنند.
این شهروند اهل گرمی گفت: خیابان‎ها و معابر غیراستاندارد و دارای آسفالت نامناسب بروز حوادث و سوانح را افزایش می ‎دهد و صدمات مالی و جانی برای مردم به همراه دارد، با توجه به این مهم مسؤولان امر باید دقت و توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

تدوین طرح جامع اصلاح شهر، راهکار اصلی
مهندس شهرسازی معتقد است تا زمانی که طرح جامع برای اصلاح وضعیت شهر گرمی تدوین نشود، آسفالت ریزی های انجام شده نیز بی نتیجه بوده و تغییری در وضعیت زندگی و تردد اهالی نخواهد داشت.
«بهنام اقبالی» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: ما هر سال شاهد هستیم بارش ها و یخبندان در زمستان سال گذشته آسیب های جدی به آسفالت معابر وارد و این آسیب ها موجب نارضایتی مردم و بروز مشکلات عبور و مرور در سطح شهر می شود.
وی با بیان اینکه ورود آب های سطحی به معابر اصلی و خیابان ها باعث تخریب آسفالت می شود، افزود: اولین اقدامی که باید شهرداری انجام دهد، هدایت آب های سطحی به کانال های آب و جلوگیری از ورود آن به خیابان ها برخی تخریب آسفالت است.
این مهندس شهرسازی تصریح کرد: در طول چند سال گذشته بیشترین حجم آسفالت ریزی انجام شد که در طول ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، اما علت اینکه در سطح شهر خودنمایی نمی کند، تخریب آسفالت از طریق آب های سطحی و وضعیت نامناسب کوچه ها است.
اقبالی به ضرورت واگذاری کارخانه آسفالت شهرداری به بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: شهرداری با محدودیت منابع مالی مواجه است و نمی تواند کارخانه آسفالت را به طور صحیح مدیریت کند، از همین رو با واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی رونق فعالیت آن و در نتیجه افزایش آسفالت ریزی به شهر گرمی را شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: فصل کاری سالجاری برای آسفالت ریزی به اتمام رسیده است و بهتر است تا پایان اردیبهشت سال ۹۷ شهرداری و شورای شهر از نخبگان و مهندسات شهری بخواهند طرح جامع اصلاح شهری را تدوین کنند تا از سال آتی پروژه ها با مبنای علمی که مشکل آفرین نخواهد بود، پیش برود.

حجم عملیات برای آسفالت ریزی بی نظیر است
شهردار گرمی گفت: در طول ۴ سال گذشته ۳۱ هزار تن آسفالت ریزی در سطح معابر شهر گرمی انجام شده و در نوع خود این حجم از عملیات بی نظیر است.
«رسول حسن زاده» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: شهرداری برای آسفالت ریزی همه کارهایی که لازم بوده انجام داده است، اما با توجه به اینکه مشکلات موجود در سطح شهر گرمی بی شمار است، اقدامات انجام یافته به چشم نمی آیند.
وی با بیان اینکه شهرداری گرمی در گذشته آینده نگری نداشته و به صورت مقطعی نسبت به آسفالت ریزی اقدام کرده است، افزود: همین موضوع باعث شده بسیاری از کوچه های شهر گرمی وضعیت مناسبی نداشته و با وجود آسفالت خیابان های اصلی، تردد از کوچه ها باعث نابودی خیابان ها نیز می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما برای هدایت صحیح آب های سطحی و جلوگیری از ورود به خیابان ها جهت تخریب آسفالت های تازه انجام شده، در طول ۴ سال گذشته ۱۷ کیلومار جدول گذاری معابر را انجام داده و بخش عظیمی از اعتبارات شهرداری را به لایروبی رودخانه ها و اصلاح کانال های آب صرف کردیم.
وی به شن ریزی های انجام شده در شهر گرمی نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ بیش از ۹۵ مورد شن ریزی به کوچه های شهر گرمی که وضعیت نامناسبی داشتند، انجام شده و بخش عظیمی از مشکلات اهالی برای تردد مرتفع شده است.

  • علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید