بی برنامگی در توسعه راه های مواصلاتی استان

Image result for ‫راه های مواصلاتی‬‎

آزادلو : راه های مواصلاتی اردبیل با توجه به موقعیت خاص بین المللی و همچنان قطب کشاورزی و گردشگری بودن، آنطور که باید و شاید مناسب و درخور این استان نیست. وجود منطقه زرخیز دشت مغان در کنار دروازه بین المللی در شهرستان بیله سوار باعث شده مسیر اردبیل به شمال استان یک مسیر مهم ترانزیتی محسوب شود.
راه مواصلاتی مرکز به جنوب استان اردبیل نیز به واسطه احداث راه ارتباطی مهم سرچم برای اتصال اردبیل به پایتخت، از اهمیت بالایی برای کل مردم استان برخوردار است. راه های ارتباطی شرق و غرب استان نیز به واسطه گردشگری بودن آن ها، حائز اهمیت بوده و در توسعه گردشگری استان نقش موثری دارد.
با این حساب می توان دریافت کل مسیرهای منتهی به مرکز استان ویژگی های خاصی داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب اولویت ها برای اجرای پروژه های راهسازی قطعا نقش موثری در رونق اقتصادی استان خواهد داشت و مبرهن است زیربنای توسعه با وجود راه های ایمن و مناسب دست یافتنی است.

تأکید استاندار بر توسعه راه های مواصلاتی
موضوع اهمیت پروژه های راهسازی آنچنان برای این اردبیل مهم است که استاندار جدید اردبیل نیز در روزهای ابتدایی کار خود بر این موضوع تأکید داشته و بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه راه های مواصلاتی تأکید کرده است.
«اکبر بهنام جو» در این زمینه گفت: بهره برداری از طرح های راهسازی و به خصوص خطوط ریلی به ایجاد فرصت های شغلی در استان کمک می کند و تلاش خواهد شد که این طرح ها به سرعت اجرا وبه بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه طرح متوقف مانده راه آهن اردبیل- میانه بعنوان اولویت نخست کاری دولت در این استان است، تصریح کرد: در کنار آن اتصال شهر گمرکی و مرزی بیله سوار مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان با هدف توسعه صادرات و دسترسی بهتر به بازار های جهانی مورد مطالعه قرار می گیرد.
مقام عالی دولت در استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه و افزایش استانداردهای راه های مواصلاتی در این استان، اصلاح جاده اردبیل – سرچم مورد پیگیری جدی بوده و برای توسعه راه های ارتباطی دیگر استان نیز توجه بیشتری خواهد شد.
بهنام جو با تأکید بر توجه خاص و عادلانه به شهرستان های مختلف افزود: همه شهروندان استان باید با همراهی و همیاری هم به توسعه استان کمک کنند و تلاش خواهد شد پروژه های مرتبط با راه های مواصلاتی در سریعترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

برنامه جامع برای راه های مواصلاتی وجود ندارد
کارشناس برنامه ریزی در این زمینه گفت: یکی از دلایل توسعه نیافتگی مطلوب استان اردبیل نبود برنامه جامع برای توسعه راه های مواصلاتی استان اردبیل است.
مبشر در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: استان اردبیل در حوزه گردشگری، کشاورزی و تجارت بین الملل ظرفیت های عدیده ای دارد که لازمه بالفعل شدن این قابلیت ها، وجود راه های ارتباطی مناسب و درخور است.
وی با بیان اینکه اولوین اولویت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود راه های مناسب است، افزود: اگر اکنون می بینیم شمال استان با وجود داشتن گمرک و زمین های حاصلخیز کشاورزی پیشرفت نداشته است، علت اصلی آن نبود راه مناسب است.
این کارشناس برنامه ریزی تصریح کرد: یک بررسی ساده نشان می دهد راه شرق به غرب استان مناسب است و کمتر به توسعه راه های جنوب استان برای ارتباط با پایتخت توجه شده و حتی در گذشته نیز برنامه ریزی لازم برای آینده استان انجام نشده است.
وی به اجرای چند پروژه راهسازی و ایجاد بزرگراه در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: اکنون نیز مسئولان ما اشتباه گذشته را تکرار می کنند و بجای توجه به ظرفیت واقعی استان در مبادلات بین المللی، انرژی و اعتبار استان را در مسیر دیگری که اولویت بعدی است، صرف می کنند.
مبشر اضافه کرد: تا زمانی که استان به ایجاد بزرگراه در مسیر جنوب برای اتصال به پایتخت و ایجاد بزرگراه اردبیل مغان برای بهره برداری صحیح از گمرک بیله سوار برنامه ای نداشته باشد، شاهد پیشرفت سایر گمرکات و مسیرهای استان های دیگر خواهیم بود.

توسعه استان شمال به جنوب باشد
نماینده مردم مغان در مجلس شورای اسلامی گفت: بجای اینکه ما به توسعه شرق به غرب استان اردبیل برنامه ریزی کنیم، باید روند توسعه شما به جنوب باشد.
«سیدحمایت میرزاده» در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: وضعیت جغرافیایی اردبیل نشان می دهد این استان به صورت طولی است و به همین دلیل باید جهت دستیابی به پیشرفت متوازن، به توسعه شمال جنوب برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه راه های مواصلاتی شمال و جنوب استان غیرقابل تحمل است، افزود: در حالی که مسیر ترانزیتی در شمال و مسیر اصلی به مرکز کشور از جنوب می گذرد، اما راه های شمال و جنوب استان نامناسب بوده و نیازمند توجه است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با وجود مشکلات عدیده در راه های مواصلاتی شمال و جنوب، راه های ارتباطی شرق و غرب عمدتا بزرگراه است و این در حالی است که بیشتر تردد های استان اردبیل از مسیر شمال و جنوب است.
وی بی برنامگی در اجرای پروژه ها را آفتی بزرگ برای استان اردبیل دانست و گفت: باید آینده استان توسط کارشناسان خبره تحت قالب یک سند جامع تدوین شود که در آن پروژه های مهم با محوریت راه های ارتباطی که آینده استان را متحول خواهد کرد، اولویت بندی شود.

  • علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید