“توسعه و تفکر توسعه یافته”

Image result for ‫قانون برنامه پنجساله ششم‬‎

آزادلو : به بهانه اجرایی شدن قانون برنامه پنجساله ششم؛

باید به این اندیشید که گرمی در ۵ سال آینده در کجا قرار خواهد گرفت و پس از سپری شدن برنامه‌ی پنجساله ششم چقدر به شاخص های توسعه یافتگی دست می‌یابد و آیا مردم گرمی طعم شیرین رفاه اجتماعی و اقتصادی را خواهد چشید؟
این‌ها سئوالاتی است که باید متولیان دستگاه‌های اجرایی به آن پاسخ دهند، سئوالاتی که پاسخ آن روشن کننده‌ی این مسئله است که گرمی در آینده چه نشانی از توسعه یافتگی را به خود خواهد گرفت؟
دستیابی به توسعه‌ی پایدار و قابل اتکاء هدف مناطق و جوامع مختلف بوده و تا کنون برنامه‌های زیادی در این راه نوشته شده و منابع سرشاری نیز هزینه شده است و نتایج مختلف و متفاوتی نیز به دنبال داشته است.
امروزه بر خلاف گذشته در برنامه‌ریزی‌ها نیروهای انسانی، دیگر ابزار توسعه نیستند بلکه هدف بنیادین برنامه‌های توسعه محور، داشتن انسان‌های توسعه‌یافته است. متولیان امر در گرمی اقدامات جسته و گریخته‌ای در این خصوص انجام داده‌اند اما نکته قابل توجه این‌است که در این منطقه نیروی انسانی نه ابزار توسعه دانسته شده و نه هدف نهایی توسعه می باشد!
تا زمانی که نیروی انسانی یک منطقه توسعه نیابد هرچند زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز، راه، بهداشت و کارخانه و… فراهم شود آن منطقه و مردم آن را توسعه یافته نمی خوانند و هر چقدر هم در مسائل عمرانی پیشرفت کند انبوه پرونده های قضایی، خشونت‌های اجتماعی، هنجارشکنی‌ها کم نشده و اندر خم یک کوچه خواهد ماند.
علت اساسی این امر را می توان در این نکته جستجو کرد که ما به مسئله “توسعه فردی” و یا به عبارتی” تفکر توسعه یافته” فکر نکرده‌ایم. حال هرچقدر هم ماشین توسعه را در گرمی شیک‌تر و آپشن‌های آنرا زیادتر کنیم با راننده ناشی و ناکاربلد نمی توانیم راه به جایی برسانیم.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که توسعه زیرساخت‌ها اگر در کنار آموزش و درونی سازی استفاده درست و مناسب از امکانات قرار نگیرد چندان مفید فایده نخواهد بود و بی‌شک برای داشتن انسان‌های جامع‌نگر به زیرساخت‌هایی از جمله آموزش، قانون، برنامه و راهبردهایی مشخص و هدفمند و همگرا نیاز است.
خانواده به عنوان نقطه مهم و بنیادین شروع و آموزش و پرورش در کنار مراکز فرهنگی به عنوان مکمل آن برای رسیدن به هدف مطلوب در صدر قرار داشته و می طلبد تمامی بخش‌ها، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی در کنار هم و بدون توجه به شرح وظایف‌شان در اعتلای تفکر توسعه یافته در منطقه ایفای نقش نمایند.
مسلما برای رسیدن به تفکر توسعه یافته ذهن کودکی که در آموزش و پرورش به فراگیری دانش می‌پردازد را نباید صرفا با فرمول‌های مختلف پرکرد بلکه با آموزش های عملی و کاربردی و روبرو ساختن آنها با مشکلات و مسائل مختلف در جامعه در مسیر توسعه قدم برداشت تا جایی که آموزش های مختلف، ملکه ذهن افراد در حال تحصیل شود.
و نکته پایانی اینکه اولا در راه توسعه نمی توان و نباید از هیچ مدلی تقلید و یا پیروی کرد لیکن بر اساس بضاعت، نیازها، اقلیم و فرهنگ هر منطقه باید اقدام نمود. ثانیا با تشکیل اتاق فکر و یا حداقل شبکه‌سازی گفتمان پیشرفت برای تهیه مدل بومی و اختصاصی توسعه گرمی آمار دقیق را جمع آوری و راستی‌آزمایی داشته‌ها و داده‌ها را انجام داده و بدون تعارف و تبعیض با همه روشنفکران و صاحب نظران مشورت نماییم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

  • کیوان عبادی
  • دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی گرمی

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید