راه های موصلاتی کلید قفل رکود اقتصادی

Image result for ‫راهسازی‬‎

آزادلو : توسعه راه های ارتباطی هر منطقه ای زیربنا و پیش شرط اساسی برای رسیدن به پیشرفت مطلوب است. این موضوع بخصوص در استان های مرزی که راه های مناسب در آن می تواند با افزایش صادارات و واردات زمینه کسب و کار و رونق اقتصادی را ایجاد کند، بیشتر مورد توجه است.
استان اردبیل در طول سال های پس از انقلاب در مقایسه با استان های دیگر کشور آنطور که باید و شاید به توسعه مطلوب در بخش های راه های ارتباطی دست نیافته است. وجود پایانه مرزی بین المللی در این استان، نزدیکترین نقطه برای دستیابی به بازارا کشورهای حوزه قفقاز و قابلیت های گردشگری و کشاورزی اهمیت توجه به راه های ارتباطی استان را دوچندان نمایان می کند.

احداث ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در چهار سال
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در حاشیه جلسه راهبردی اقتصاد مقاومتی مغان به همشهری می گوید: با برنامه ریزی های صورت گرفته در طول ۴ سال آتی ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان اردبیل احداث خواهد شد
«بهروز ندایی» اظهار می کند: توجه به وضعیت نامناسب راه های ارتباطی شمال استان بخصوص به جهت اینکه مسیر ارتباطی شمال استان ترانزیتی نیز است، مطالعه و احداث اتوبان اردبیل – گرمی – بیله سوار – پارس آباد و از آن سو اتصال پارس آباد به اتوبان اردبیل – مشگین شهر در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه مطالعه نهایی این پروژه در بودجه سال ۹۷ تأمین اعتبار شده است، می افزاید: ایجاد چهارخطه در مسیر سه راهی صحرا – رضی – امیرکندی که مطالعات آن به اتمام رسیده است، در طول سال های اخیر گرچه با سرعت کم اما در حال انجام است.
معاون عمرانی استاندار اردبیل تأکید می کند: استان اردبیل با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد، اهمیت راه های مواصلاتی آن از شمال تا جنوب بالا بوده و باید با توسعه زیرساختی این بخش در چهار سال آینده، از رتبه سی کشوری به رتبه بیستم ارتقاء یابیم.
ندایی به همکاری خوب مسئولان راه و شهرسازی با معاونت عمرانی استانداری اردبیل در تکمیل پروژه‌های راهسازی اشاره کرد و افزود: تکمیل راه کلور – درام، سه راهی صحرا به رضی و گرمی، بیله‌سوار به پارس‌آباد، اردبیل به مشگین‌شهر، «اردبیل – سرچم» و اردبیل به حیران جزو اولویت‌های حوزه راهسازی قرار گرفته است.

آینده ای خوش در انتظار راه های استان
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل معتقد است در صورت تکمیل طرح های پیش بینی شده برای حوزه راهسازی، استان اردبیل در شرایط مطلوبی در بخش زیرساخت های مواصلاتی دست پیدا خواهد کرد.
«محبوب حیدری» اظهار می کند: استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه و ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی دارد و با پروژه های در دست در صورت تأمین اعتبار در طول سال های آتی ۲۰۰ کیلومتر به بخش بزرگراهی استان افزوده خواهد شد.
وی در رابطه با پروژه های در دست اجرا و مطالعه راه استان می گوید: احداث بزرگراه بطول ۲۰ کیلومتر از گردنه حیران تا پل آق چای جاده ارتباطی اردبیل – آستارا، چهار خطه کردن محور اردبیل مشگین و چهار خطه کردن اردبیل – گرمی – بیله سوار در دست مطالعه و بخشی نیز در حال اجرا است.
این مقام مسئول در رابطه با اقدامات صورت گرفته در سالجاری تصریح می کند: احداث ۲دهنه پل زیرگذر آلنی – بیجق و روگذر لکران در بزرگراه مشگین شهر به اردبیل، بهسازی راه اصلی سه راهی رضی به امیر کندی در محور اردبیل- گرمی به طول پنج کیلومتر، روکش آسفالت بزرگراه خلیج فارس در محور اردبیل – سرچم بطول ۹ کیلومتر از جمله اقدامات صورت گرفته است.

اردبیل یک کیلومتر آزادراه ندارد
با وجود خدماتی که در طول سال های اخیر دستگاه های مرتبط برای توسعه حوزه راه های ارتباطی استان اردبیل انجام داده اند، اما این استان یک کیلومتر آزاد راه نداشته و بیشتر راه های ارتباطی آن نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
موضوعی که نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین اینگونه آن را اظهار می کند: عدالت در بخش راه های ارتباطی کشور رعایت نشده و در حالی که استان اردبیل یک کیلومتر آزاد راه با شهرهای اطراف ندارد، در استانی مانند اصفهان بیش از ۲ هزار کیلومتر جاده بزرگراه و آزاد راه وجود دارد.
«صدیف بدری» می افزاید: طول جاده های آزاد راهی اردبیل صفر و بزرگراهی به ۱۴۰ کیلومتر هم نمی رسد این وضعیت با روح توسعه متوازن کشور و چاره اندیشی و توجه هر چه بیشتر به مناطق کم برخوردار و مرحروم در تضاد کامل است.
وی تصریح می کند: استان اردبیل از این منظر رتبه ۲۹ کشور را دارا است که جایگاهی غیرقابل قبول بوده و علی رغم پیگیری های مکرری که نمایندگان استان در این زمینه داشتند، دولت باید توجه ویژه ای به توسعه مناطق مرزی و محروم داشته باشد.
بدری برنامه‌ریزی برای جلب و جذب سرمایه‌‌گذار برای احداث آزادراه در استان اردبیل را از مهمترین اولویت‌ها دانست و گفت: در کنار این امر اتصال بزرگراهی اردبیل از شرق، غرب و مرکز استان با جدیت پیگیری می‌شود و به دنبال اجرای آزادراه نمین به آستارا با اختتصاص قیر رایگان هستیم.

  • علی قاسمیان (منتشر  شده در روزنامه همشهری)

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید