مگاپروژه های خیالی؛ چه کشکی چه پشمی !!

آزادلو : در روزگار دور چوپانی گله را به صحرا برد و به درخت گردوی تنومندی رسید. از آن بالا رفت و به چیدن گردو مشغول شد که ناگهان گردباد سختی در گرفت. خواست فرود آید، ترسید. باد شاخه‌ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می‌برد. دید نزدیک است که بیفتد و دست و پایش بشکند. مستاصل شد و صوتش را رو به بالا کرد و گفت: «ای خدا گله‌ام نذر تو برای اینکه از درخت سالم پایین بیایم.»

قدری باد ساکت شد و چوپان به شاخه قوی‌تری دست زد و جای پایی پیدا کرد و خود را محکم گرفت. گفت: «ای خدا راضی نمی‌شوی که زن و بچه من بیچاره از تنگی و خواری بمیرند و تو همه گله را صاحب شوی. نصف گله را به تو می‌دهم و نصفی هم برای خودم.»

قدری پایین‌تر آمد. وقتی که نزدیک تنه درخت رسید گفت: «ای خدا نصف گله را چطور نگهداری می‌کنی؟ آنها را خودم نگهداری می‌کنم در عوض کشک و پشم نصف گله را به تو می‌دهم.»

وقتی کمی پایین‌تر آمد گفت: «بالاخره چوپان هم که بی‌مزد نمی‌شود. کشکش مال تو، پشمش مال من به عنوان دستمزد.»

وقتی باقی تنه را سُرخورد و پایش به زمین رسید نگاهی به آسمان کرد و گفت: «چه کشکی چه پشمی؟ ما از هول خودمان یک غلطی کردیم. غلط زیادی که جریمه ندارد.»

حکایت ما اردبیلی ها هم بی شباهت به این داستان نیست که هربار مقام ارشد ملی به این استان می آید، وعده های زیبایی می دهد که تحقق آن ها داستانی طولانی برای سرودن می خواهد…

برگ های خاطرات استان را ورق می زنیم و می رسیم به پروژه هایی که به نوعی می توانستند گره گشای وضعیت این استان باشند، اما اکثر آنها با توجه به غفلت و یا دلایل دیگر به باد فراموشی سپرده شده اند که تعدادی از آن ها را مرور می کنیم…

بندر خشک اصلاندوز تنها در اسم بندر خشک ماند تا اینکه پس از حضور خدابخش در استانداری آذربایجان شرقی اینبار صدای بندر خشک و منطقه لجستیک از شهرستان بستان آباد این استان به گوش برسد. ۱۲ اسفند ۹۶ بود که خدابخش گفت: با افتتاح ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد، این شهرستان به بندر خشک و منطقه لجستیک تبدیل می‌شود و با توجه به ترافیک کامیون‌های باری در تبریز، این شهرستان به بارانداز تبدیل می‌شود.

نفت مغان برگ دیگری از خاطرات تلخ این استان است که هیچگاه به مرحله عملیاتی نرسید. ۱۸ آذرماه سال ۱۳۹۴ بود که خدابخش استاندار وقت اردبیل گفت: با دعوت از شرکت کرواسی قرار است نفت مغان بار دیگر در کانون توجه استخراج و اکتشاف قرار گیرد.

اما این وعده مهم و در واقع پروژه استراتژیک برای این استان نیز نتوانست ظاهر سراب گونه خود را به وقعیت تبدیل کند.

باز تاریخ این استان را ورق می زنیم… روزی صدای منطقه آزاد از جلفا به گوش رسید تا اینکه پس از هزار اما و اگر لایحه الحاق مغان به منطقه آزاد ارس کنار گذاشته شده و طرحی جدید به نام منطقه آزاد اردبیل به راه بیفتد. نیازمند تصویب مجلسی ها بود اما چاره ای نبود و اهالی هنوز هم چشم انتظار برای تصویب نهایی این لایحه مهم برای استان…

برگ های تاریخ این استان که مملو از وعده های رنگارنگ است، اینبار مگاپروژه منطقه ویژه اقتصادی نمین را نشان می دهد. سال ۸۹ با پیگیری های مسئولان وقت به تصویب رسید و پس از طی رکود طولانی مدت مجددا روی میز دولتی های استان رفت تا اینبار واقعا موثر واقع شود. اما ندایی معاون عمرانی استاندار چندی پیش روند تکمیل این منطقه ویژه اقتصادی را مطلوب ندانست.

می رسیم به راه آهن اردبیل و در ادامه آن راه آهن اردبیل – پارس آباد. در طول دولت یازدهم هیچ چیز آنطوری که باید می شد پیش نرفت. آرشیو خبرگزاری فارس نشان می دهد ۶ مرداد سال ۱۳۹۵ بود که خدابخش استاندار سابق اردبیل گفت: راه‌ آهن اردبیل با ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس اجرایی می‌شود.

روزها گذشت و خبری از فاینانس نشد تا اینکه آیت اله عاملی ۱۰ آذر ۹۶ در خطبه های نماز جمعه از بی بهره ماندن پروژه راه آهن اردبیل از فاینانس کشور خبر داد و گفت: آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد “در ۱۰۰ روز گذشته بیش از ۳۲ میلیارد دلار فاینانس قطعی به کشور وارد شده است” مشابه آن را آقای جهانگیری دو ماه پیش اعلام کرد که ما مصراً می‌خواهیم موارد مصرف این فاینانس‌ها اعلان شود تا معلوم شود پروژه راه‌آهن اردبیل چه کم دارد که از این حجم عظیم فاینانس، بی‌بهره مانده است در حالی که با بخش کوچکی از آن، آمال و آرزوهای مقدس اهالی برآورده می شود.

طبق آمار ارائه شده از سوی مراجع دولتی، در ۵ سال اخیر ۴۴ هزار اردبیلی به نیت اشتغال از این استان مهاجرت کرده اند. پنج سالی که با مدیریت عالی خدابخش در این استان سپری شد… امیدواریم دولت در نهایت در قبال این استان با عنوان چه کشکی چه پشمی! عمل نکند و بقول نماینده ولی فقیه در اردبیل، این استان ناتنی، تنی چند به خواسته های مشروع و بحق خود دست یابد.

شایان ذکر است خوشبختانه با تغییر مدیریت در استانداری اردبیل و به تبع آن سایر مدیران، تحول اساسی در حوزه های مختلف این استان را شاهد هستیم که نمونه آن در راه آهن می تواند دید. بهنام جو از ابتدای حضور خود در این استان ثابت کرد که می تواند گره از مشکلات این استان باز کند و در این مدت کوتاه حرکت های قابل توجهی در حوزه راه آهن و مهمتر از آن اشتغال زائی برداشته است.

  • بخش سیاسی نشریه صدای آزادلو

نظر شما چیست؟

۱ نظر

  1. عباس کوچولو گفت:

    سلام
    جالب تر اینکه ما دوباره به هنگام انتخابات سر از پا نمی شناسیم . فراموش می کنیم ، گول می خوریم ، فریب می دهیم ، نماینده انتخاب می کنیم آنها را به تهران می فرستیم تا آنجا برای خود یک زندگی خوب دست و پا کنند و دیگر به شهر و دیار خود جز برای تفریح باز نگردند . راستی تا به حال تحقیق کرده اید که چند درصد نمایندگان بعد از انتخاب شدنشان به شهر خود بازگشته اند؟
    ما تا کی بازی خواهیم خورد.
    چون نیک نظر کرد پر خویش در او دید
    گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست

    Thumb up 0 Thumb down 0

نوشته های جدید