فقر مطالبه گری مانع توسعه شهرستان گرمی

http://uupload.ir/files/fzju_photo_2017-05-23_13-27-38.jpg

آزادلو : شهروندان مطالبه گر، رسانه های پیگیر، مسئولان پاسخگو

در تعریفی ساده، مطالبه گری که از آرمانگرایی ذاتی بشر نشأت می گیرد، احساس مسئولیت نسبت به پیرامون و پیگیری آن به وسیله مطالبه از حاکمیت تا حصول نتیجه ای مطلوب است.

امام علی (ع) در خصوص حق متقابل حاکم و مردم عبارتی بسیار قابل تأمل دارند به این مضمون که می فرمایند: من را بر شما حقی است و شما را بر من حقی است، حق من این است که شما از من اطاعت کنید و حق شما بر من این است که مرا در نهان و آشکار نصیحت کنید

از زمانی که واژه شهروند مطالبه گر در سپهر گفتمانی جامعه رواج یافته است، نظریات و تفاسیر متفاوتی در باب چرایی و چگونگی پاسخگو کردن مدیران و مسئولان مطرح شده است؛ اما به روی دیگر سکه که همانا شهروند پرسشگر است کمتر پرداخته شده است. شهروند پرسشگر یا مطالبه گر باید اصول و قواعد مطالبه گری را نیک بداند و حرفه ای عمل کند. هر آینه مسئولان و مدیران و مجریان احساس کنند که کارکرد و اعمال ایشان را کسانی نظارت می کنند که با قوانین و اصول آشنایی دارند و مطالبه گرایی خردورز و اندیشمند هستند در رفتار و کردار خود دقت نظر بیشتری می کنند. یقینا قدرت شهروندان مطالبه گر با ارائه دیدگاه های علمی و تخصصی توأم با ایجاد فشار اجتماعی و پرسشگری عالمانه، از هر ابزار و قوه ی قهریه ای کارآیی بهتری دارد.

بی شک شهروندان مطالبه گر و آگاه به حقوق و قوانین، مدیران پاسخگو را بوجود می آورند. شهروند مطالبه گر باید بداند راه احقاق حق و مطالبه نه از مسیر خشونت است و نه کوتاه آمدن از مطالبه است، بلکه باید برای رسیدن به مقصود و دفاع از حق و مطالبه خود پایمردی کند و با صراحت و شفافیت عمل کند بدانگونه که حقوق دیگران نیز رعایت شود. شرایط تحقق خواسته ها و مطالبات بستگی به میزان فرهنگ جامعه دارد. شهروند مطالبه گر در تعامل و ارتباط با محیط پیرامونش نقش دارد و نمی توان او را نادیده انگاشت چون اگر حقی از او غصب شود وارد میدان شده و با آگاهی و اطلاعات دقیق ابراز وجود خواهد کرد.

در تحقق مطالبه گری شهروندی نقش حاکمیت، مجریان و مدیران جایگاه ویژه ای دارد. مسئولین و متولیان باید مردم را یاور و ناظر راستین خود بدانند و به عبارتی با هم در تعامل باشند نه در تقابل و تخاصم. نگاه دولت و مسئولین به مطالبه گران اجتماعی و مدنی و سازمان های مردم نهاد نباید نگاه از بالا و تخریبی باشد بلکه باید از ظرفیت و پتانسیل آن ها در راستای پیشرفت امور و اجرای بهتر برنامه ها و خدمات خود به شهروندان بهره مند شوند.

از مهم ترین وظایف حاکمان، ایجاد امنیت، رفاه، آسایش و عدالت برای مردم است و لازمه تحقق این مهم وجود شهروندانی می باشد که منطقی و آگاه به حقوق قانونی خویش و مسئولیت پذیر بوده و با شیوه نظارت و مطالبه گری آشنا باشند. تاثیر رعایت حقوق شهروندی در تأمین امنیت روانی و ایجاد بهداشت روانی شهروندان بسیار مهم است. مطالبه گری نیاز جامعه است و رابطه اش با جامعه بسان خون است در کالبد انسان. هیچ انسانی بدون خون زنده نمی ماند و هیچ جامعه ای بدون شهروند مطالبه گر، با نشاط و پویا و زنده نیست و جامعه ای که مطالبه گر نباشد، مرده است؛ همانگونه که کمترین خلل و مشکلی در سیستم خون بیمار، بیماری های عدیده ای را در پی خواهد داشت، جامعه نیز چنین است. وقتی روح مطالبه گری در کالبد جامعه نباشد و یا اینکه جامعه دچار اختلال روانی گردد باید منتظر بروز آفت های بی شماری در بطن جامعه باشیم.

مطالبه گری به دو شیوه فردی و غیر رسمی و ساختار یافته و رسمی  یا همان رسانه های جمعی صورت می گیرد. مطالبه گری به شیوه فردی راه به جایی نخواهد برد و نیازمند حرکت جمعی است. به باور من نقش شهروندان مطالبه گر ساختار یافته و هدفمند در توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و … در مقایسه با سایر عوامل همچون بودجه و اعتبارات اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. کما اینکه در سالیان متمادی اعتبارات و سرمایه های هنگفتی برای توسعه و عمران تخصیص و محقق شد اما در عمل شاهد تحقق اهداف و چشم انداز نبودیم و دلیل اصلی آن عدم وجود شهروندان مسئولیت پذیر، مطالبه گر و ناظر بوده است.

بخش عمده ای از اجرای حقوق شهروندان به مطالبه گر بودن شهروندان باز می گردد و مسئولان پاسخگو را شهروندان پرسشگر می سازند. وقتی مردم در تعیین سرنوشت خویش سهیم باشند، مانع از بروز کاستی ها و بی کفایتی ها در نهادهای تصمیم ساز و اجرایی می شوند. اگر مدیران شهری بدانند درقبال مسئولیت و ارائه ی وظایف خود، شهروندانی ناظر، مطالبه گر و آگاه به حقوق شهروندی دارند هرگز به خود جرأت عدم پاسخگویی و کارشکنی و عدم تمکین به قانون را نخواهند داد، چرا که مجموعه خود را با شهروندانی روبرو خواهند دید که آن ها را رصد کرده و ناظر بر اعمال آن ها هستند

  • مهندس هادی اسدی

نظر شما چیست؟

۵ نظر

  1. شهروند GERMANY گفت:

    یادداشت خوبی بود

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. ناشناس گفت:

    متن خوب وچامعی بود درعین حال به علت اصلی عقب ماندگی گرمی اشاره داشت

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. عسگر یوسف زاده GERMANY گفت:

    چند دهه پیش مردم درشهرهای بزرگ مشکلات منطقه یا محله خویش را یابه رادیو بایک تماس انعکاس میدادند یا جراید وروزنامه ها ، الان باوجود اینکه درعصر ارتباطات وتکنولوژی زندگی می کنیم اگر کسی از منطقه مغان یاباروزنامه تماس بگیره یادرسایتها وخبرگزاریها مشکلات خود یا منطقه اش رو انعکاس بده ، اکثر مردم تصور می کنندکه یااین فرد خبرچیه یادر رسانه ها اینو می شناسند وبادید منفی نگاه می کنند فرهنگ مطالبه گری هنوز درمنطقه ما جانیفتاده یعنی ما ازاین بابت نیم قرن از کلانشهرها عقب مانده ایم !!!نعمت روی زمین نصیب پررویان شد ، خون دل می خورد آنکس که حیادارد

    Thumb up 0 Thumb down 0

  4. حافظ شجری گفت:

    باسلام
    واقعاعالی بود
    دوردبرفرزندمغان????

    Thumb up 0 Thumb down 0

  5. آ.ص GERMANY گفت:

    با سلام و احترام
    یاداشت بسیار جامع و کاملی بود ودقیقی بود
    نه تنها اهالی گرمی بلکه مردم ایران با واژه مطالبه گری نا آشنا هستند
    خصوصا پس از انتخابات مردم بجای پویایی رو به انفعال میروند و همه وعده به فراموشی سپرده میشه …

    Thumb up 0 Thumb down 0

نوشته های جدید