نقدی بر پخش تیزر تبلیغاتی شیرینی شایسته از شبکه سبلان

آزادلو : یافتن همسری مناسب و مطلوب، هم برای دختر خانم‌ها و هم برای آقا پسرها، نه تنها یک خواسته‌ی جدی و دغدغه‌ی ذهنی است، بلکه حتی به یک معضل جدی که اغلب لاینحل نیز به نظر می‌رسد مبدل شده است.
تاکنون توصیه‌های متفاوت و نکات مهمی در امر ازدواج مطرح شده است که اغلب آنها و به ویژه هر آن چه در اسلام بیان شده کاملاً صحیح، درست و موثر است.
قرآن از همسر خوب و نیکو به خیر تعبیر کرده است، خیر به معنای چیزی است که گرایش و رغبت همگانی بدان وجود دارد، به این معنا که همسر خوب کسی است که از نظر همگان مورد تایید و توجه است و هر کسی آرزو دارد دارای چنین همسری باشد زیرا ملاک های انسانی را چنان فراهم آورده که هر کسی به طور طبیعی آن را می ستاید و می پسندد.
این روزها هر بار که تیزر تبلیغاتی قنادی شایسته را از شبکه سبلان می بینم تعجب می کنم که چرا در این تبلیغ برند قنادی شایسته حاضر شده با مغلوب کردن و زیرسئوال بردن ویژگیهای انتخاب یک همسرنمونه از نظر اسلام و اجتماع خود را قهرمان کند؟ اصلا آیا این یک روش درستی است؟
استراتژی پشت این نوع بازاریابی یا معرفی محصول چیست؟ براساس پخش تیزرتبلیغاتی قنادی شایسته از شبکه سبلان که این روزها شاهد پخش آن هستیم مشاهده می کنیم که پسری با خانواده به خواستگاری دختری آمدند و دختره شیرینی خواستگاری را بین میهمانان تقسیم می کند و پدرخانواده بلند میشود و به مادره اعتراض می کند که مگه دخترمان پسره را پسندیده یا ازش شناخت داره که شیرینی و چایی بین میهمانان پخش می کنه مادره برمیگرده و به پدره میگه آره بابا پسربسیار شایسته ایه !پدره برمیگرده به مادره میگه خوب ازکجا فهمیدی که پسرشایسته ایه و مادره میگه :”چون شیرینیشو از قنادی شایسته گرفته وپس بنابراین خیلی با کلاسند!!!”
اینجا بود که یاد احادیث و روایات ازدواج و انتخاب یک همسرنمونه از نظردین و منطق جامعه افتادم و تصمیم گرفتم در رابطه با نحوه ی دیالوگ مادره که “پسره خیلی با کلاسه ” بیشتر تحقیق کنم و ببینم سازندگان تیزر حق دارندبا یا این شیوه ی محصولشون را به خرد مردم بدهند یا نه؟
قهرمان داستان همان کس یا چیزی است که بیشتر از بقیه دیده می شود و بیشتر از همه بیاد می ماند و به خاطر سپرده می شود که در این تیزر تلویزیونی این نقش بر عهده ی قنادی شایسته است.
اگر از نظر شما شرکت سازنده این تیزرتبلیغاتی توانسته و یا می تواند به این معیار انتخاب همسربراساس با کلاس بودن ولزوما براساس خرید قنادی ازشایسته بدون در نظر گرفتن محتوا و پیام دیالوگهای انتخابی از زبان بازیگرانش دلیل و پاسخی موجه بیاورد، بنابراین این تبلیغ موثر و یا منطقی بوده، در غیر اینصورت نه تنها انتخاب همسربرای ازدواج در جامعه کنونی با ویژگیهایی که به بازارتبلیغ در رسانه ملی عرضه شده، به عنوان محصول قهرمان، انتخاب درستی نبوده، بلکه زیر سوال بردن طریقه ازدواج و انتخاب همسربراساس قانون شرع و عرف جامعه کنونی کارپسندیده ای نیست و به نوعی می توان گفت که فرهنگ و هویت مان در قالب تیزرهای تبلیغاتی ،بدون نظارت دقیق ازسوی متولیان امردر دست تاراج است.

  • یادداشت از سید یعثوب حسینی چلک

http://uupload.ir/files/e8y3_photo_2017-07-01_22-09-52.jpg

نظر شما چیست؟

نوشته های جدید